Fysik Java Lists
Tillbaka till FyA! FyB!Hwangs
Fisk perspektiv på världen ovan ytan  till applet

Kolla först om ljusbrytning vid en yta.

Vattnets brytningsindex n = 1.33 (4/3.). När ljus går från vatten till luft bryts det bort från normalen till ytan. Om infalls vinkeln är större än 48 grader, all ljus reflekteras.

Din guldfisk i badkaret tittar snett upp och ser en speglad bild av badkarets väggar och botten. Mera uppåt ser den en komprimerad bild av världen utanför.

Ljusbrytning orskar många synvillor. Det som du ser under vatten ytan är inte hur det är. En sak under ytan verkar närmare än det verkligen är.

Hur ser det ut för fisken? Denna applet kan ge en viss känsla för det. Lek med det!

Användning:
  • Det ljus gråa området är ovanför vattnet
  • Den ljus blåa fyllda rektangeln är en sak ovan vattnet
    Den blåa polygonen är fiskens bild av saken
    Ljus strålarna från ett hörn visas med gråa linjer.
  • De gula linjerna visar var ljusstrålarna verkar komma ifrån.
    Klick just innanför ett hörn av rektangeln för att se strålarna för den punkten.
    Höger klicka på nedre högra hörnet av rektangelnför att ändra des storlek.
  • (Vänster) Klicka mitten av rektangeln & dra för att flytta den. OBS rör den inte så att hela bilden lämnar Java rutan, då kan webbläsaren krascha och du får starta om Prova flytta den uppåt och neråt, höger och vänster och kolla hur bilden ändras.
  • Under vatten ytan: Det gula området är där ljus ovanifrån kan nå fisken. I det gröna området sker spegling i ytan.
  • Man kan också dra fiskens ögon så det blir en bred eller smal fisk eller ändra fiskens läge.
Stilbild av nedanstående Java applet
Upp

Dokument slutlinje
© Fu-Kwun Hwang Hans andra java applets
Översatt/anpassat SSVH Jeff Forssell
Senaste uppdatering 99-09-30
Fy/java/hwang/fishEye/fishEye.html